W social mediach – szczególnie na profilach biznesowych, wspierających rozwój małych biznesów – sporo mówi się o identyfikacji wizualnej. Jednak czym tak naprawdę ona jest i czy każda marka jej potrzebuje?
System identyfikacji wizualnej to nic innego, jak zbiór wzorców i reguł, które nadają marce unikatowy charakter i pozwalają jej odróżnić się od konkurencji. W skrócie: to wszystkie elementy i symbole, używane w komunikacji z odbiorcami.
Identyfikacja wizualna marki a branding
Ale żeby wytłumaczyć to jak najlepiej, musimy zacząć od początku – czyli od brandingu.
Branding jest procesem systematycznego budowania świadomości marki. W jego skład wchodzą elementy marketingu i komunikacji z odbiorcami – to po prostu duża całość, o jaką musimy dbać, aby rozpoznawalność i reputacja naszej marki stopniowo rosła.
Identyfikacja wizualna jest jednym z elementów brandingu – częścią dużej całości, skupioną na kwestiach związanych z wyglądem zewnętrznym, estetyką i komunikacją wizualną.
Elementy identyfikacji wizualnej
W skład identyfikacji wizualnej wchodzą różne elementy związane z wyglądem marki, jaki kreujemy – zarówno w internecie, jak i offline. Do najważniejszych możemy zaliczyć:
- logo (i jego warianty),
- kolorystykę,
- kroje pisma.
Poza tymi podstawowymi składnikami identyfikację wizualną marki budują także:
- banery, plakaty, ulotki i inne materiały graficzne,
- wizytówki,
- papeteria firmowa,
- opakowania i etykiety produktów,
- wystrój wnętrz w punktach stacjonarnych,
- stroje pracowników.
Po co firmie identyfikacja wizualna?
Identyfikacja wizualna marki ma przede wszystkim podkreślić jej indywidualny charakter oraz wyróżnić ją spośród konkurencji. Unikatowy wygląd pozwala szybciej i skuteczniej zbudować rozpoznawalność.
Pozostaje także kwestia oddziaływania na odbiorców. Identyfikacja wizualna firmy powinna być dobrze przemyślana – nawiązywać do jej wizji, misji i wartości. Dzięki odpowiednio dobranym kolorom i krojom pisma możemy już na starcie sprawić wrażenie marki luksusowej albo przeciwnie – dostępnej i otwartej na klientów.
System identyfikacji wizualnej
Niektóre marki już na start zapewniają sobie komplet narzędzi, wchodzących w skład identyfikacji wizualnej. Inne – szczególnie małe – ograniczają się do podstawowych: odpowiednio dobranej kolorystyki, fontów oraz, oczywiście, logo.
Niezależnie od tego, czy Twoja identyfikacja jest obszerna, czy składa się tylko z najważniejszych elementów – warto zadbać o jej odpowiednie skatalogowanie, aby ułatwić sobie codzienną pracę.
Prosty przykład: jeśli zamówisz u mnie logo, otrzymasz je w kilku wersjach i formatach: opcja kolorowa oraz w czerni i bieli; w JPG, PNG oraz w wektorach (do druku). Do tego mogę przygotować dla Ciebie podstawową księgę znaku, zawierającą opis budowy logo, a także przykłady jego prawidłowych i nieprawidłowych użyć.
Księga znaku wiele ułatwia – dzięki niej zawsze będziesz wiedzieć, w jaki sposób i w jakim miejscu umieścić swoje logo w różnych miejscach. Dodatkowo dla ułatwienia możesz przechowywać różne wersje logo w dokładnie opisanych folderach, aby zawsze mieć je pod ręką, gotowe do użycia.
Identyfikacja wizualna – podsumowanie
Każda marka – nawet niewielka – powinna mieć przemyślaną identyfikację wizualną. Pamiętaj: w jej skład wchodzą nie tylko skomplikowane projekty, ale wszystkie elementy graficzne, kolory czy fonty, z których korzystasz w swojej komunikacji z odbiorcami.
Nawet jeśli nie masz lokalu, produktów fizycznych i drukowanych plakatów; nawet jeśli uznasz, że jako marka osobista nie potrzebujesz logo – kolorystyka, kroje pisma, a nawet zdjęcia i piktogramy, których używasz w social mediach czy na stronie www, tworzą Twoją identyfikację wizualną.
To od doboru tych elementów zależy, jak będziesz odbierana przez potencjalnych klientów, dlatego warto poświęcić czas na analizę i realizację.
Nie wiesz, jak zrobić to sama? Nic nie szkodzi – stworzę dla Ciebie zestaw szablonów grafik do social mediów zgodnych z charakterem Twojej marki. Skorzystaj i daj się poznać odbiorcom z jak najlepszej strony!