Jakich dokumentów potrzebuje Twoja strona, aby działać legalnie? Nie, nie chodzi o dowód osobisty, ani prawo jazdy. Strona internetowa powinna mieć dokumenty, ale zupełnie inne. Zobacz, jakie musisz mieć na swojej stronie, aby działać zgodnie z prawem!
Dokumenty na stronę WWW
Polityka prywatności
Najważniejsza – niezależnie, czym się zajmujesz i w jakim celu prowadzisz stronę – jest polityka prywatności i plików cookies. Zawsze zbierasz i w jakiś sposób przetwarzasz dane odbiorców (np. przez monitorowanie ruchu na stronie czy połączenie z Pixelem w celach remarketingowych). Musisz ich o tym poinformować. Odnośnik do niej powinien znaleźć się na stronie (np. w stopce) oraz przy zapisie na newsletter.
Zgoda na przesyłanie informacji
Druga sprawa – dla osób, które zbierają zapisy do newslettera, a tych jest całkiem sporo – to zgoda na przesyłanie informacji o charakterze marketingowym. Zapisujący się musi wyrazić ją świadomie i dobrowolnie – nie może być to np. checkbox wymagany do zaznaczenia podczas robienia zakupów w Twoim sklepie online. Aby móc wysyłać odbiorcom newsletter, konieczne jest zgodne z prawem uzyskanie zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych. Taka zgoda musi zostać wyrażona dobrowolnie i świadomie.
Klauzula obowiązku informacyjnego
Mówi m.in. kto, na jakiej podstawie, w jakim celu i jak długo zamierza przetwarzać dane osobowe oraz komu będzie je przekazywać (i czy będą wysyłane poza UE). Co ważne – klauzula obowiązku informacyjnego nie wymaga potwierdzenia zapoznania się z nią (np. przez kliknięcie przycisku). Administrator danych powinien po prostu przekazać ją w dowolny przystępny sposób i móc to później udowodnić.
Regulamin sklepu
I w końcu regulamin sklepu online – czyli zabezpieczenie zarówno dla klientów, jak i dla Ciebie. Regulamin informuje m.in. o warunkach sprzedaży, zwrotach i reklamacjach oraz dostępnych metodach płatności i dostawy.
Regulamin newslettera
Wysyłka newslettera to usługa, dlatego masz obowiązek spełnić wobec zapisującej się osoby obowiązek informacyjny. W regulaminie powinny znaleźć się m.in. informacje o wymaganiach technicznych, które należy spełnić, aby odbierać newsletter, zasadach świadczenia usługi czy możliwości złożenia reklamacji.
Polityka opinii
Powinny znaleźć się w niej zasady dodawania, moderowania i publikowania opinii na Twojej stronie. Potrzebujesz jej, jeśli zamieszczasz w swoich miejscach w sieci opinie swoich klientów. Zamieść w niej definicję opinii, zasady dodawania opinii w Twoim sklepie lub na stronie oraz zasady ich moderowania i publikowania.
Nota prawna
Określa podstawowe warunki użytkowania serwisu, m.in. informacje o zawartości strony i prawach autorskich. Wiem, że to wszystko brzmi trochę skomplikowanie, ale zaufaj mi – te dokumenty są przede wszystkim zabezpieczeniem dla Ciebie i Twoich odbiorców. Jeśli nie wiesz, jak powinny wyglądać i co zawierać, skorzystaj z pomocy prawnika, który pomoże Ci je przygotować.

Sprawdź mój „webNawigator – Podręcznik klienta” – znajdziesz w nim rozdział napisany przez o 10 podstawowych elementach prawnych na stronie www napisany przez radcę prawnego Natalię Stojanowską (polecam jej usługi!).