Zapraszam do zapoznania się z garścią podstawowych pojęć w WordPressie. Jeśli działasz na WP, to koniecznie musisz je znać, wiedzieć, czym są i co się za tymi pojęciami kryje.
Podstawowe pojęcia – WordPress #1
- Adres URL – unikalny adres strony www
- Certyfikat SSL – umożliwia zabezpieczenie połączenia pomiędzy stroną www, a użytkownikiem poprzez szyfrowanie treści, większość hostingów oferuje instalację darmowego certyfikatu od Let’s Encrypt, który na początek dla prostej strony www jest w zupełności wystarczający
- Back-end – w odniesieniu do wordpressa jest to zaplecze strony, tryb konstrukcyjny strony, w którym mamy możliwość edycji poszczególnych elementów lub ich dodawania i usuwania
- Excerpt – zajawka posta, tzw. “czytaj dalej”, które pokazuje 55 znaków z początku wpisu, ma na celu zachęcenie do przejścia do dalszej części artykułu (w niektórych motywach można zmienić ilość znaków, można też ją zmienić kodem php dodanym do plików motywu)
- Biblioteka mediów – zaplecze grafik oraz mediów strony (ważne: staraj się nie dodawać filmów, ponieważ zużywają transfer hostingowy oraz zajmują dużą część miejsca na serwerze, chyba że są odpowiednio do tego przygotowane i zoptymalizowane, filmy dobrze jest osadzać na platformach, które są do tego dedykowane, tj. vimeo lub youtube, które później osadzamy na stronie)
- Baza danych – zbiór wszystkich danych, treści i ustawień, zapisanych w tabelach w języku mysql według pewnych reguł, dzięki którym strona może dynamicznie z nich korzystać bez potrzeby każdorazowej modyfikacji plików w katalogach na serwerze
- Bezpośrednie odnośniki – ustawia się je w Ustawienia -> Bezpośrednie odnośniki, do wpisów polecam uprościć adres, aby zawierał jedynie tytuł wpisu (bez dat, etc.)
- CSS – arkusze stylów określające w jaki sposób strona ma zostać wyświetlana w przeglądarce, zawiera np. informacje o wielkości, grubości fontu
- CTA – “call to action”, jest to przycisk, który nawołuje użytkowników do podjęcia akcji, przykładowo “skontaktuj się”, “kup teraz”, “zobacz więcej”
- Pop-up – wyskakujące okienko najczęściej z zapisem na newsletter, może też służyć promocji produktu/usługi/aktualnej zakładki, którą chcemy promować. Użytkownicy nie lubią wyskakujących okienek, natomiast można je zastosować w sposób nienachalny, czyli pojawianie się 1 na dzień, a gdy użytkownik zamknie okno, to w ten sam dzień okienko nie powinno się już pojawiać),
- Front-end – widok końcowy strony, to co widzą odbiorcy podczas jej odwiedzin
- PHP – jeden z języków programowania po stronie hostingu, wykorzystywany przez WordPressa (ważne: należy dbać, by wersja PHP ustawiona na serwerze nie była przestarzała i używać w miarę możliwości jak najnowszej)
- Font – jest to pismo komputerowe, często mylone z “czcionką”, którą używamy w piśmie, druku, natomiast litery, które widzimy na ekranach urządzeń są fontami
- Favicon – mała ikona, która wyświetla się na pasku w przeglądarce tuż obok adresu strony
- Wpisy – w terminologii WordPressa, pojedyncze artykuły tworzące bloga lub inny zbiór np. instrukcji czy dokumentacji, mają kategorie (możne je łatwo ułożyć w określone struktury), tagi, obrazki wyróżniające, zajawki, można ustawić publikację w zaplanowanym czasie
- FTP – protokół pozwalający na dwukierunkowe przesyłanie plików z komputera na serwer lub z serwera na komputer
- Widget – element wyglądu zewnętrznego służący do wykonywania konkretnej czynności, np. pokazywanie chmurki tagów, wyszukiwarki, ostatnich wpisów. Widgety umieszczane są w przygotowanych do tego miejscach (niektóre motywy obsługują większą ilość miejsc w których można je umieścić), np. w pasku bocznym (sidebar) czy stopce (footer)
- Strona/Strony – wykorzystywane w terminologii WordPressa, najczęściej są to główne podstrony, znajdujące się na stronie. Mogą mieć strukturę hierarchiczną (rodzic) lub funkcjonować samodzielnie. W odróżnieniu od wpisów nie mają zajawek, tagów, kategorii, nie występują w kanale RSS, najczęściej tworzą menu. W stronach robimy również Landing Page (ukrywając nagłówek oraz stopkę, musi to być czysty szablon strony)
- Gutenberg – edytor wizualny WordPressa oparty na blokach, który został dodany wraz z ukazaniem się wersji 5.0 i wielu osobom przysporzył kłopotu, jest funkcjonalny, ale trzeba się do niego przekonać, zawsze można wrócić do klasycznego edytora instalując odpowiednią wtyczkę (Klasyczny edytor lub Disable Gutenberg)
- SEO – optymalizacja witryny internetowej pod kątem wyszukiwarki
- Shortcode – krótkie kody zapisywane w kwadratowych nawiasach, które wyświetlają różne bloki, oszczędzając dzięki temu miejsca w kodzie (osiągamy je albo za pomocą wtyczek, które mają opcję shortcodów albo używamy domyślnym z WordPresa bądź buildera/motywu – opisane wszystko jest w dokumentacji)
- Pingback – informuje inne blogi o tym, że ich adres został podlinkowany na stronie, można wyłączyć tą funkcję w Ustawieniach
- Pixel fb – kod pochodzący z facebooka, który użytkownik otrzymuje po podłączeniu i konfiguracji swojego konta w managerze, użyteczne do reklam
- Phpmyadmin – narzędzie służące do zarządzania bazą danych i jej edycji, dostępne w panelu hostingowym
- Strona www – zbiór plików, które w całości tworzą to, co widzisz wchodząc na pierwszą lepszą witrynę, zależnie od stopnia skomplikowania strony i jej przeznaczenia, może ale nie musi korzystać z bazy danych
- System CMS – oprogramowanie, które pozwala na zarządzanie treścią na stronie www, sklepie, etc. bez znajomości kodowania, systemem CMS jest m. in. WordPress
- Sidebar – pasek boczny, który najczęściej dodajemy we wpisach na blogu,
- Mailing – system do wysyłania newslettera lub komunikacji mailowej z użytkownikami strony
- Mapa witryny – spis wszystkich linków znajdujących się na stronie, użyteczna do dostosowania pod wyszukiwarki internetowe
- Link – odnośnik, w jakiś sposób wyróżniony fragment tekstu lub obrazka, który pozwala na przejście do innej podstrony, miejsca czy witryny (może być otwierany w tym samym lub w nowym oknie)
- Kotwica HTML – funkcja pozwalająca na zakotwiczenie danej sekcji na podstronie i wykonanie przekierowania z innego miejsca będącego na tej samej podstronie, zamienne słowo to anchor
- Kopia zapasowa – kopia strony internetowej, bazy danych oraz plików strony
- Kategoria – do niej przypisujemy wpisy blogowe
- Kokpit – strona panelu administracyjnego, którą widzimy po zalogowaniu się do WordPressa
- Google Analytics – narzędzie, które pozwala na śledzenie przeróżnych statystyk w witrynie (ilość odwiedzin, współczynnik odrzuceń), ze stroną łączymy bezpośrednio za pomocą kodu/skryptu lub poprzez wtyczkę (np. Monsetr Insights)
- Google Search Console – konsola Google, przydatna np. podczas wysyłania mapy witryny
- Font – jest to krój pisma komputerowego, jest często mylony z “czcionką”, której używa się w druku, natomiast litery, które widzimy na ekranach urządzeń elektronicznych są właśnie fontami
- Obrazek wyróżniający – wykorzystywany we wpisach, to główne zdjęcie, które może być zajawką danego wpisu, może też wyświetlać się jako miniaturka na stronie postów
- Optymalizacja – pojęcie odnoszące się do optymalizacji SEO pod kątem widoczności strony w wyszukiwarce (działania związane z tytułem strony, opisem, frazami kluczowymi) oraz do optymalizacji prędkości ładowania się strony (szybsze wczytywanie się)
- Tag – słowo kluczowe opisujące wpis
- Wtyczka – odpowiada za osiąganie dodatkowych funkcji na stronie (WordPress)
- Motyw – nośnik designu strony, personalizujemy go, aby uzyskać określony wygląd